Download Proberen!
Vragen? call

Kan iedereen succesvolle offertes maken? Jazeker!

Iedereen kan succesvolle offertes maken. Ja, echt iedereen. Waarom zijn er dan zo weinig indrukwekkende offertes die het “Zoals besproken treft u bijgaand onze offerte aan…”-niveau ontstijgen? Omdat de meeste offertes niet rusten op de 4 pijlers van offertesucces. In dit artikel nemen we deze pijlers stuk voor stuk onder de loep.

Persoonlijk in plaats van standaard


Gebruik jij ook van die fijne standaardteksten? Scheelt een hoop tijd. Copy/paste en klaar. Uiterst efficiënt inderdaad. Maar totaal niet effectief, helaas. Neem iets meer tijd om jouw aanbod persoonlijker te maken en je zult versteld staan van het effect:

De ontvanger voelt zich begrepen. Het gaat over hem/haar in plaats van over jou. Een goede offertetekst schept vertrouwen en geeft een gerust gevoel. “Dit is een partij waar ik van op aan kan. Ze hebben overduidelijk verstand van zaken.” 

Verkoop je bedrijf, niet de prijs


Het maakt niet uit hoe het aanbod eruit ziet, want in jouw branche draait het alleen maar om de prijs? Dat hebben we al heel vaak gehoord. En dan blijken er altijd concurrenten te zijn die prima draaien voor 10 tot 25% meer dan jij vraagt.

Als het alleen om prijs zou draaien, zouden veel bedrijven geen bestaansrecht hebben. Je maakt het verschil met jouw bedrijf, de manier waarop je zaken doet. Verkoop je bedrijf, niet de prijs. Een goed gevoel hebben bij de mensen die er werken, is prijs overstijgend.

Maar hoe doe je dat dan concreet in een offerte?! Een paar voorbeelden:

  • laat het team zien dat voor die prospect aan de slag gaat, zodra hij/zij klant is
  • geef er referenties bij van andere klanten – niet van die ongeloofwaardige juich teksten, maar herkenbare verhalen uit het echte werkleven

Dat is vanuit de potentiële klant denken én je bedrijf verkopen. En het mooie is dat het hier gaat over wat je nu al gewoon in huis hebt: Fijne medewerkers en tevreden klanten.

Een professionele uitstraling

Je zou het misschien niet verwachten, maar juist grote(re) bedrijven worstelen met het creëren en behouden van een uniforme, professionele uitstraling in een eigentijdse vorm. Tot grote frustratie van de directie blijven verkopers zelf offertes in elkaar knutselen.

Aan de andere kant biedt diezelfde directie geen mogelijkheden om dit te voorkomen, bijvoorbeeld door het inzetten van software. Met specifieke offerte software kan de speelruimte per functie en/of persoon namelijk ingesteld worden.

Mensen erop aanspreken dat het niet de bedoeling is dat ze gaan DIY’en is goed, zorgen voor niet te overschrijden huisstijl grenzen is beter. Prospects en klanten zullen door zo’n uniforme, professionele uitstraling alleen maar meer vertrouwen in jouw bedrijf krijgen.

Offerte opvolging op maat

Je stuurt een offerte in de hoop een opdracht binnen te slepen. Dus als je na een paar dagen niets gehoord hebt, bel je op en stelt de bekende vraag: “Heeft u de offerte in goede orde ontvangen?” Draagt deze insteek bij aan meer offertesucces? Nou… nee.

Maar stel dat je kunt zien wat de ontvanger van de offerte bekeken heeft en hoe lang? Dat je meer vanuit de ontvanger denkt in plaats van het bedrijfsbelang? Dan stuur je een attente mail met een toepasselijk artikel of whitepaper. Of je stelt de juiste vraag. En dat laat de scoringskans wél stijgen.

Iedereen kan succesvolle offertes maken!

Hou rekening met deze 4 pijlers en het succespercentage van jouw offertes zal aanzienlijk toenemen. Dat durven wij te garanderen. Wil je dat weleens meemaken? Sta je ervoor open om een andere aanpak uit te proberen? Bel dan gewoon met Bert