Download Proberen!
Vragen? call

Door onderscheid in je offerte is succes een keuze!

We zijn officieel al weer geruime tijd uit de crisis en de economie laat weer voorzichtige groei zien. Ondanks deze positieve geluiden weten we allemaal dat het ijs erg dun is en dat de tijd waarin de bomen tot in de hemel groeiden wellicht nog erg lang op zich laat wachten. Dit betekent dat de gemiddelde ondernemer meer dan ooit moet vechten voor elke order. De afdeling sales staat sterk onder druk.

Er is echter één onderdeel in het salestraject dat achter blijft bij alle ontwikkelingen op dit gebied. Daar waar we grote stappen vooruit maken met de integratie van sales en marketing, zoals inboundmarketing en salesautomation, blijft het maken van offertes nog erg steken. Nog sterker, we zijn de laatste 10 jaar gewoon weer een stap teruggegaan. 15 Jaar geleden werd een offerte nog aangeboden in een offertemap. Je kent ze nog wel; een map die mooi in de huisstijl van de organisatie was bedrukt. Aan de linkerkant van die flappen waarin de offerte gestoken was met vaak ook nog een extra folder en visitekaartje. En als je het helemaal voor elkaar had dan gebruikte je een paperclip met je logo erop om het geheel bij elkaar te houden. En waarom deden we dit? Om indruk te maken.

In het huidige digitale tijdperk komen we echter niet veel verder dan het versturen van een PDF met veel tekst. En natuurlijk, aan die tekst wordt veel aandacht besteed. Maar onderscheid is in de meeste gevallen ver te zoeken.

Het gaat niet alleen om de prijs
Nu hoor ik vaak ondernemers zeggen: “Het maak niet uit bij ons want in de branche gaat het alleen om de prijs”. En dat gevoel zal vast wel kloppen. De vraag is alleen of je dat niet over jezelf heb afgeroepen. Laten we er vanuit gaan dat de personen die de offerte ontvangen net echte mensen zijn. Ook zij willen daadwerkelijk geholpen worden en ook voor hen moet er wellicht een probleem worden opgelost. En dat jij als bedrijf degene bent die dit het beste kunt doen, bewijs je niet alleen met een lage prijs. Kortom, je moet laten zien welke meerwaarde je als bedrijf kunt bieden.

Opvallen
Om onderscheid te creëren tussen jou en je concurrent zul je moeten opvallen. In de meeste gevallen is het zo dat de offerte die je maakt niet de enige is die bij de klant op zijn bureau ligt. Opvallen is in dit geval dus een duidelijke kans. Opvallen doe je onder andere door content in de vorm van foto en video toe te voegen.
Er zijn een aantal goede online offerte tools die je hierbij helpen. Ook zorgen deze tools er voor dat elke offerte er hetzelfde uit ziet. Dit creëert uniformiteit en straalt professionaliteit uit. Al met al een mooie eerste stap om je op het gebied van offreren te onderscheiden van je concurrent.

De extra stap die je gelijk kunt maken
Als je met zo’n online tool aan de slag gaat heb je gelijk nog een ander voordeel. Zij bieden je namelijk de mogelijkheid om te zien of jouw offerte is bekeken, hoe vaak en wanneer. Dit is natuurlijk informatie die je kunt gebruiken om bij het opvolgen van de offerte maximaal te scoren.

Macbook_Analytics_01

Kortom
Als je als organisatie een volgende stap wilt maken in je salesproces dan is het aan te bevelen eens een online offerte tool te proberen. Maar natuurlijk geldt ook hier weer: alleen met de tool ben je er niet. Voor de inhoud ben je zelf verantwoordelijk.